Andrey Romanov: „Ne Place Să îmbunătățim Mediul”

Cuprins:

Andrey Romanov: „Ne Place Să îmbunătățim Mediul”
Andrey Romanov: „Ne Place Să îmbunătățim Mediul”

Video: Andrey Romanov: „Ne Place Să îmbunătățim Mediul”

Video: Andrey Romanov: „Ne Place Să îmbunătățim Mediul”
Video: Familia Andrei | Timp de vară | Videoclip Speranța TV 2024, Mai
Anonim

- Biroul tău are zece ani. Ce v-a determinat să îl găsiți și să începeți să lucrați singur?

- Am avut întotdeauna dorința de independență. Un vis, s-ar putea spune. Probabil, mulți tineri arhitecți visează la acest lucru, dar visul nostru a fost clar realizat și concret de la bun început. Toți pașii de carieră pe care i-am făcut înainte de înființarea biroului au fost, într-un fel sau altul, condiționați de acest obiectiv. Nu am urmat niciodată calea celei mai puțin rezistente și am ales locul de muncă pe baza priorității de a obține cunoștințele și experiența necesare în viitor pentru munca independentă.

Unde ai lucrat și ce ai făcut înainte de înființarea biroului? Ați lucrat imediat împreună cu Ekaterina Kuznetsova?

- După absolvirea institutului, atât eu, cât și Katya am plecat să lucrăm în firme de design interior. Dar un an mai târziu, am convenit asupra unui obiectiv comun - am decis că munca independentă în arhitectura mare este importantă pentru noi. După aceea, am lucrat trei ani cu arhitectul Anatoly Klimochkin, obținând o experiență unică de scufundare rapidă în profesie. La vârsta de 24 de ani, eram deja arhitecții șefi ai două proiecte în construcție: un complex rezidențial cu o suprafață de 170.000 de metri pătrați la 16 Shmitovsky Proezd și o clădire de birouri chiar în centrul Moscovei la intersecția Grădinii Ring și strada Malaya Bronnaya. Înveți foarte repede la un șantier, așa că avem o experiență extraordinară. Am format o echipă formată din cinci arhitecți, dar în acel moment nu eram încă pregătiți să ne deschidem propriul birou. Am vrut să lucrăm mai întâi cu un maestru, un arhitect de un nivel foarte înalt. Toată echipa noastră s-a alăturat biroului lui Serghei Skuratov. Trebuie să spun că această cooperare ne-a oferit multe. În primul rând, am putut găsi acea direcție stilistică în arhitectura modernă, care ne este aproape în spirit. În plus, am văzut un exemplu al celei mai înalte culturi a muncii, cu estetica fațadei, detaliile și materialul. Rezultatul muncii comune a fost centrul de birouri Fort Danilovsky și satul de cabane Club 2071. Și la începutul anului 2006, ne-am dat seama în cele din urmă de disponibilitatea noastră pentru muncă independentă și am fondat biroul ADM.

De ceva timp atelierul dvs. a cooperat cu birourile internaționale. Ce ți-a dat meseria asta?

- Da, într-adevăr, am avut o astfel de perioadă. A durat puțin peste doi ani. Am realizat mai multe proiecte cu arhitecții John McAslan, KPF, SOM și atelierul lui Frank Gehry. Consider că această experiență este cea mai valoroasă. A fost o perioadă interesantă de călătorii de afaceri frecvente, întâlniri comune și prezentări. Am lucrat cu colegii ca o echipă. În unele proiecte, am îndeplinit funcția de designer local, dar, de exemplu, la instalația Stanislavsky-11, am fost coautori cu drepturi depline și am propus multe în proiect. Dar, cel mai important, o astfel de muncă oferă o oportunitate de a observa abordarea la lucru de un nivel foarte înalt. Am crezut și cred că în acel moment pentru tânărul nostru birou, pentru toți angajații noștri, cooperarea strânsă cu companii cu experiență și cunoscute la nivel european și mondial a fost un succes unic. Chiar am învățat multe de la colegii noștri străini.

Proiectele dvs. sunt invariabil atent desenate și destul de recunoscute. Îți exersezi rezultatele și tehnicile, evoluezi încet. Te simți confuz de recunoașterea scrisului tău de mână sau, dimpotrivă, te străduiești pentru asta și acesta este principiul?

- Dacă vorbim despre arhitectură ca o profesie creativă, atunci recunoașterea proiectelor este cu greu un dezavantaj. Atunci când un arhitect lucrează sincer, își pune sufletul în obiecte, toată opera sa va reflecta în mod direct lumea sa interioară, caracterul, temperamentul. Astfel de lucruri se pot schimba, desigur, pe parcursul vieții, dar acest lucru nu se întâmplă atât de repede. Probabil că comparați proiectele pe care le-am realizat în ultimii șase sau șapte ani … Dar la urma urmei, în această perioadă, noi înșine nu ne-am fi putut schimba atât de mult, nu este de mirare că proiectele noastre au caracteristici similare. Desigur, ne străduim să evităm autocitarea, să căutăm imagini noi de fiecare dată, altfel ar fi necinstit în raport cu clientul, iar procesul de proiectare în sine ar deveni plictisitor. Dar mă tem că, oricât de inovatoare este următoarea nouă imagine a proiectului, nu va fi posibil să evităm urmele stilului autorului, în special simțul nostru de proporții și preferințele în modelare. Da, și nu sf despre aceasta.

mărire
mărire
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на Малой Ордынке. Главный фасад. Вариант 2, проект, 2016. В процессе строительства © ADM
mărire
mărire
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
mărire
mărire
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Проект, 2014. В процессе строительства © Мастерская ADM
mărire
mărire
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
mărire
mărire

Nu vrei să faci uneori un gest arhitectural, să treci dincolo?

- Nu avem nicio înclinație către deschiderea huliganismului arhitectural. Uneori te poți lăsa purtați de o idee, de o temă strălucitoare … Dar totuși, mai des vrei doar să faci o casă decentă, bine desenată. Această dorință este constant prezentă.

Eticheta de succes comercial este o borcană?

- Voi, jurnaliști, vă place să reduceți totul la definiții simple și nu-mi plac etichetele ca atare. Ce diferență are cine și ce gândește și spune despre noi? Succesul comercial singur nu poate dăuna nimic. Aș spune - dimpotrivă, de multe ori te face mai liber. Dacă ați atins un anumit nivel în care vă puteți permite să renunțați la orice obiecte care nu vă plac, atunci există puține lucruri care vă pot obliga să faceți compromisuri cu propria conștiință.

Ce clienți alegeți? Refuzi pe cineva?

„Nu alegem, dar preferăm să lucrăm cu clienți pentru care este important ca un arhitect bun să fie implicat în proiectul lor și căruia îi place arhitectura noastră. În opinia mea, aceasta este singura formă corectă de cooperare. Clientul și arhitectul trebuie să aibă de fapt poziții apropiate în multe domenii. În plus, trebuie să existe empatie personală sau un grad ridicat de încredere. Aceasta este singura modalitate de a obține o arhitectură foarte bună. Cred că munca ar trebui să aducă bucurie și plăcere ambelor părți, sunt împotriva luptei eterne și a rupe pe oricine peste genunchi. De regulă, pot simți din timp dacă acesta este sau nu clientul meu. Dacă nu, cel mai bine este să renunțați imediat la slujbă, dacă este posibil.

Ce credeți că este „arhitectură bună” și „arhitectură de înaltă calitate”?

- Cea mai dificilă întrebare, dar și cea mai simplă. Arhitectura este clădiri. Clădirile bune sunt cele în care oamenii se simt bine și în apropierea cărora se simt bine. Dar cum să realizăm acest lucru este întreaga dificultate.

Cum realizați acest lucru, care este metoda? Cum începeți să lucrați la un proiect?

- Ca atare, nu există o succesiune de acțiuni. Ei bine, desigur, mai întâi trebuie să studiezi site-ul, programul, dar apoi totul începe să se întâmple de la sine. Discutăm fiecare proiect cu Ekaterina, schimbăm opinii, dar apoi te așezi și o faci. În absolut orice ordine. Uneori începeți cu un aspect, alteori cu zonare, când încercați un fel de temă de fațadă care vă pâlpâie de mult timp, dar cele mai bune proiecte sunt probabil cele în care faceți totul în același timp, și la unele punct totul se dezvoltă doar de la sine.

Și dacă vorbim despre componentele proiectului - ce vă fascinează cel mai mult, de exemplu, planurile sau fațadele? Pentru a parafraza un clasic, te duci din interior spre exterior sau din exterior spre interior?

- Suntem la fel de pasionați de formarea unei compoziții volumetrice, elaborarea planurilor, desenarea fațadelor și lucrul cu peisajul. Aceste patru lucruri sunt elementele constitutive ale obiectului. Sunt foarte strâns legate. Și cel mai important lucru este că facem toate acestea în același timp. A le face în mod constant este mai ușor, dar foarte riscant. Totul trebuie să se nască în același timp, altfel va exista neapărat un eșec undeva. Volumul clădirii, planul, fațada și ideea de peisaj se formează aproape în același timp. Totul trebuie ținut constant în minte. Și acesta este cel mai dificil lucru din profesie.

Dar care este obiectivul principal, ce te motivează?

- Ce ne motivează? - Da, ne place doar să construim case frumoase, să creăm un mediu în care oamenii să se simtă bine. Ne interesează și ne bucurăm de ea când lucrarea are succes. Vedem o mulțime de lucruri imperfecte în lume, orașul nostru, la urma urmei, este imperfect. Ne place să încercăm să îmbunătățim ceea ce putem face. Și este un sentiment uimitor când ajungi într-un loc neplăcut, îți faci treaba bine și acest loc devine brusc minunat. Oamenii încep să trăiască și să lucreze acolo, au emoții și amintiri plăcute, încep să iubească ceea ce ai venit cu tine. Acest lucru este cu adevărat grozav. În cele din urmă, ceea ce contează este ceea ce construiești, ceea ce rămâne. Dacă rezultatul este bun, dacă ai reușit să îmbunătățești o parte din oraș, atunci ai dreptate.

Se pare că am găsit cuvântul cheie - miercuri, o parte a orașului. Ați dezvoltat tema actuală a îmbunătățirii spațiului urban în proiectele dvs. arhitecturale de mult timp, se pare, din proiectul Atmosphere de pe Novoslobodskaya - un proiect în care ați curățat literalmente un fragment al orașului, ați format un nou mediu într-o -spatiu inchis. Asta este adevărat?

- Nu. Din timp. În proiectele anterioare: Stanislavsky-11, centrul de afaceri Alcon, Hilton Double tree, tema mediului ca o combinație de peisaj și fațade a fost elaborată foarte serios. De foarte mult timp, ne-am format teza despre importanța excepțională a peisajului în orice proiect. Amenajarea teritoriului nu este fără motiv numită a cincea fațadă. Considerăm evident că o persoană nu percepe singură clădirea. Mai mult, adesea o persoană obișnuită nu percepe deloc o clădire ca un obiect separat. Majoritatea oamenilor doar își trăiesc viața și nu sunt interesați de arhitectură ca atare. Dar când ajung într-un mediu bine conceput, spațiul începe să-i influențeze pozitiv. În același timp, ei percep mediul ca un întreg. Fără a separa fațada de peisaj. Este fie plăcut pentru o persoană, fie nu prea plăcut să fii acolo. Așa încercăm să rezonăm. Totul trebuie făcut la același nivel înalt. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, proiectăm nu numai clădiri, ci și amenajarea teritoriului.

Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
Офисный комплекс Атмосфера (реконструкция). Реализация, 2013 © ADM
mărire
mărire
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
Бизнес-центр класса А «Алкон» на Ленинградском проспекте. Реализация, 2013 © ADM
mărire
mărire
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Бизнес-центр Bank side в Наставническом переулке. Реализация, 2013. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
mărire
mărire
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
Отель Hilton Doubletree на Ленинградском шоссе. Реализация, 2014. Фотография © Мастерская ADM / Анатолий Шостак
mărire
mărire
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
Апарт-комплекс «Волга» на Большой Спасской. Внутренний двор. Терраса летнего кафе. Проект, 2015. В процессе строительства © Мастерская ADM
mărire
mărire
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Благоустройство двора. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
mărire
mărire

Vorbești despre mediul urban, dar cum te raportezi la context? Toată arhitectura de după anii optzeci este într-un fel sau altul contextuală, reacționează la mediu și, uneori, chiar se cufundă foarte profund în el. Cât de aproape îți este tema contextului, îți justifici deciziile în funcție de mediu? Sau, dimpotrivă, nu aproape deloc?

- Contextul este important dacă este valoros. Dacă lucrăm într-un mediu bine stabilit, de exemplu, construim în centrul orașului, atunci încercăm să ajungem la scară. Nu considerăm importantă coincidența stilistică, dar încercăm să lucrăm cu ritmul fațadei și cu materialul în așa fel încât noul obiect să îmbogățească și să completeze mediul existent. Există, desigur, secțiuni ale orașului - unele dintre ele chiar aproape de centru, deși acest lucru este extrem de rar - în care împrejurimile nu sunt valoroase sau norocoase și vor fi înlocuite cel mai probabil în curând. Te poți simți mai în largul tău acolo. Căutați o altă scară, creați un mediu nou.

Aveți un ideal de mediu urban, poate niște locuri exemplare pe care ați dori să vă apropiați de sentiment?

- Personal, cred că mediul urban ideal nu este densitate foarte mare, de la patru la șase etaje și în principal cu clădiri bloc. Parcurile și străzile verzi sunt importante, precum și apa. Și, desigur, trafic foarte redus. Un oraș confortabil este un oraș pietonal. Dacă vorbim despre exemple, atunci voi numi probabil câteva districte din Hamburg: Rottenbaum, Harvesthude, Winterhude. Zonele minunate din jurul lacului Alster chiar în mijlocul unui oraș relativ mare.

Pe de altă parte, acum în portofoliul dvs. există tot mai multe clădiri rezidențiale cu mai multe etaje. Pot presupune că acest gen este dictat de circumstanțele ordinii. Ce scară crezi că este optimă?

- Ne interesează să facem totul și nu se plictisește. Deși, sincer, încă credem că o persoană este mai apropiată și mai plăcută la scara clădirilor de până la treizeci de metri înălțime. Și ne place foarte mult să lucrăm cu astfel de proiecte.

Evident, detaliile și texturile sunt importante pentru dvs. Cu cât scumpesc proiectul?

- Detaliile sunt foarte importante. Ne place când fațadele sunt bine desenate și când au destule detalii. Credem că nu este ușor pentru o persoană să perceapă estetica lapidară. Ochiul trebuie să se agațe de ceva, poate așa suntem făcuți. Este mai confortabil să vă aflați într-un mediu în care există o varietate moderată și suficiente detalii. Dacă da, atunci problema costului este relativă. Desigur, măsura este necesară în toate, dar dacă fațadele complexe creează un mediu mai confortabil decât cele simple, atunci oamenii le vor prefera și vor compensa cu plăcere costurile creației lor. În plus, uneori detaliile vă permit chiar și să economisiți bani, permițându-vă să creați o imagine interesantă, complexă, fără a utiliza materiale foarte scumpe.

Vorbind de materiale și tehnici. A fost odată, cu mult timp în urmă, în 2007, am scris despre proiectul tău de casă din Gorokhov Lane, că nu ți-a plăcut tencuiala oferită de client și că ai „mâncat” literalmente materialul ne iubit, panourile și proporțiile pereților. Atunci straturile fațadelor au devenit unul dintre subiectele tale preferate, nu înțeleg ce este mai mult aici: jocuri cu texturi potrivite sau dorința de a face casa cu oase subțiri, ușoare și în același timp complexe?

- Voi începe cu un comentariu despre ipsos. Acest material într-adevăr nu aparține celui mai iubit. Preferăm materiale cu texturi interesante, care în sine pot îmbogăți imaginea unei clădiri. Este evident că un element obișnuit al fațadei, de exemplu, o partiție între ferestre, arată complet diferit în cărămidă policromă și în tencuială netedă. Iar tencuiala pe suprafețe relativ mari nu este ușor de lucrat. Materialul este plat, plictisitor și foarte plin de dispoziție. În climatul nostru, într-un mod amiabil, ar trebui să fie vopsit la fiecare trei până la patru ani.

Dezavantajele tencuielii ca material pot fi ascunse doar de un plastic foarte complex al fațadei - practic fără secțiuni drepte plane. Limbajul arhitecturii din secolele XVIII, XIX și începutul secolului XX a fost bogat în detalii curvilinee și materiale plastice complexe. Dacă te uiți la orice fațadă clasică, vei vedea că practic nu există suprafețe plane mari. Totul este împărțit în elemente, rupte cu materiale rustice, încadrate cu detalii - au ajutat la ascunderea problemelor tehnologiei tencuielii. În ciuda dragostei noastre pentru detalii, preferăm totuși un limbaj arhitectural modern mai concis. Mai multe planuri drepte, mai multe linii drepte. Și aici începe să se manifeste dezavantajele tencuielii. Același lucru este cazul cu arhitectura constructivismului, unde astfel de neajunsuri au devenit, în opinia mea, o problemă serioasă. Dar acesta este un alt subiect.

Dacă analizăm exemplul primei versiuni a fațadei pentru obiectul de pe Gorokhovsky, pe care l-ați menționat, atunci trenul gândirii a fost după cum urmează. Am fost limitați în alegerea materialului: clientul era gata să folosească doar tencuiala simplă, care, așa cum am spus, nu are o textură bogată. Pentru a face fațada plăcută ochiului, a fost necesar să o îmbogățim - să lucrăm cu ritmul ferestrelor și cu pereții. Am folosit tehnica „rulării ferestrelor” și, de asemenea, am împărțit vizual părțile goale ale peretelui în diferite fragmente. Am creat două straturi, diferite prin profunzime, textură și culoare. Acest lucru a făcut posibilă compensarea ascetismului tehnologiei de tencuială.

De asemenea, este interesant faptul că în cele din urmă obiectul de la Gorokhovskoye a fost implementat într-un mod complet diferit. După multe ajustări ale funcției și compoziției, am ajuns cu un aspect complet diferit. Geometria noii fațade este mult mai simplă. Și am simplificat-o tocmai pentru că, în loc de tencuială în noua versiune a obiectului, a devenit posibil să se utilizeze materiale mai interesante: cărămidă glazurată, piele de arhie, sticlă colorată, precum și rame de ferestre din lemn cu bare transversale caracteristice mărite. Noul aspect a fost construit în jurul unei combinații a acestor materiale. Ferestrele în mișcare și straturile duble nu mai erau necesare.

Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
Клубный дом в Гороховском переулке. Реализация, 2016 © ADM architects
mărire
mărire

Mai multe despre tehnici: de multe ori folosiți un fel de grinzi interfețe pe fațade, uneori este din metal, dar uneori este din ceramică și piatră. Oferă fațadelor dvs., finisate în detaliu, o nuanță ușoară, complet non-brutală de bal. De unde a venit, când a apărut și de ce îți place atât de mult?

- Ca să fiu sincer, nu ne-am gândit niciodată la nuanța balului. Elementul orizontal despre care vorbiți este cu adevărat folosit în atât de multe obiecte, deși îmi este greu să le asociez cu promoții când le privesc pe fațada casei lui Vorobyov, unde sunt sculptate din piatră naturală volumetrică. Sau când îmi amintesc cât de multe elemente similare au fost realizate conform schițelor noastre la uzina germană NBK Keramic pentru complexul de birouri Alcon-1. Ele nu arată întotdeauna ca o rază I. Dar adesea articulăm orizontalul într-un fel sau altul pentru a structura fațada, pentru a-i exprima amploarea și tectonica. O grilă de linii orizontale și verticale vă permite să obțineți un model clar, bine organizat. De fapt, servește ca o matrice cu care deseori începem să desenăm o fațadă. Mai mult, este inventat designul elementelor individuale ale fațadei, ritmul este compus și trasat, ceea ce determină relațiile lor proporționale reciproce. Deci, începând cu o schemă simplă și clară, puteți veni cu imagini artistice complet diferite. Nu că această schemă va obține întotdeauna rezultatul dorit, dar această tehnică este una dintre preferatele noastre.

ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
ЖК «Воробьев дом». Фрагмент фасада. Проект, 2014. В процессе строительства © ADM
mărire
mărire
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
БЦ класса A Alcon I на Ленинградском проспекте Фотография © ADM
mărire
mărire

În acest caz, este mai probabil ca linia dvs. orizontală să fie o friză dintr-o schemă de comandă clasică? Orizontala, împletită în verticală și susținută de ea? Se știe că nu faceți stilizări, dar, în același timp, sunteți reprezentanții clari ai clasicilor latenți, arhitectura este tradițională în interior și, în special, datorită acestui fapt, este potrivită pentru un oraș istoric. Cât de adevărat este acest lucru?

- Limbajul clasicilor, așa cum am spus, nu ne este aproape. Dar aveți dreptate că există o anumită comunitate cu abordarea clasică a desenării unei fațade. Și chiar termenul „pictează fațada” se referă mai mult la clasic decât la tradiția modernistă. Ne place această abordare, ni se pare mai umană. Nu am încercat niciodată să zdrobim privitorul cu puritatea formei moderniste.

Spuneți-ne mai multe despre dezvoltarea grilei-matrice. Din câte am înțeles, ritmul fațadei este foarte important pentru tine. De unde vine și de ce depinde?

- Lucrul cu ritmuri pe fațadă este, de asemenea, un subiect preferat. Dar nu este întotdeauna asociat cu o grilă matricială. Acestea sunt două tehnici diferite, care, totuși, se pot completa reciproc perfect. În primul rând, ceea ce numim ritmuri de fațadă sunt combinații de elemente de fațadă care se repetă într-o anumită succesiune. De exemplu, combinăm o fereastră cu o impostă decorativă, un balcon sau o inserție de fațadă dintr-un alt material. Și acest set compozițional se repetă nu la fiecare etaj, ci, de exemplu, prin trei etaje. La alte etaje, se utilizează alte combinații de elemente - ochiul fixează inconștient secvența alternanței. Numim astfel de repetări teme ritmice. Desenate convingător și armonios, ele îmbogățesc foarte mult designul fațadei. Ceea ce deschide un câmp imens pentru creativitate. Pot exista mai multe teme ritmice, unele devin principale, altele subordonate. Îmi place să compar o fațadă atât de complexă desenată cu o piesă muzicală simfonică, în care diferite instrumente muzicale își joacă rolul și toate acestea se adună armonios într-un singur întreg.

Deci, desenul complex al fațadei nu este doar ferestre schimbate haotic. În spatele tuturor acestor lucruri există o lucrare foarte dificilă, o logică interioară și o reflectare a flerului artistic. Credeți-mă, este foarte dificil să puneți ritmurile într-un singur întreg armonios. În același timp, temele ritmice pot fi legate de grila matricei de podea sau pot fi poziționate liber pe câmpul peretelui. Depinde mult de imaginea pe care vrem să o creăm.

Ai vreun proiect preferat care, după părerea ta, a fost mai bun decât altele?

- Este imposibil să creezi toate obiectele la același nivel. Uneori funcționează mai bine, alteori mai rău. Dar sunt împotriva evidențierii a ceva. Dacă un obiect s-a dovedit mai rău decât am crezut că este, atunci aceasta este vina noastră și nu un motiv pentru care să nu-l iubim. Mai degrabă, este un motiv de gândire; eșecul este o experiență extraordinară, motiv pentru care sunt valoroși.

Proiectul școlii din Mamontovka sa dovedit a fi destul de rezonant. Ești atras de acest gen ca un fel de arhitectură publică? Și apropo, ce zici de proiectul Centrului de dezvoltare pentru copii Kitezh?

- Ne place foarte mult tipologia școlii. Există o oportunitate și, mai important, o nevoie de a crea forme și spații neobișnuite. Lumea unui copil poate și trebuie să fie neobișnuită și vie, să trezească imaginația. Am avut două proiecte școlare și am încercat să le facem pe ambele nesemnificative. După cum știți, proiectul din Mamontovka a fost implementat, iar școala Kitezh este în construcție. Acesta este un proiect caritabil, este implementat cu donații și, prin urmare, până acum, doar jumătate a fost finalizată. Vestea bună este că construcția continuă, iar în unele premise procesul educațional este deja în desfășurare.

Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
mărire
mărire
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
Школа в Мамонтовке. Реализация, 2013. Фотография © ADM
mărire
mărire
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
Китежский центр развития семьи и детей. Проект, 2011, в процессе строительства © ADM
mărire
mărire

De ceva timp v-ați angajat în reconstrucția zonelor industriale. Care sunt impresiile tale și care sunt cele mai valoroase experiențe din această lucrare? Sunteți gata să reveniți la o astfel de muncă sau este o etapă trecută?

- Recuperarea zonelor industriale vechi, completarea acestora cu funcții și estetică noi este un subiect foarte popular în Europa. În țara noastră, a existat întotdeauna un ordin de mărime mai puțin astfel de facilități. Cu toate acestea, acesta este un loc de muncă obișnuit pentru orice birou de arhitectură. Lucrarea este interesantă în felul său, dificilă și, de regulă, comercială nu prea profitabilă. În portofoliul nostru de comenzi, volumul unor astfel de proiecte nu a depășit niciodată 30%, deci este dificil să vorbim despre o anumită etapă. Acum sunt practic inexistente, dar aceasta nu este o poziție, acum avem mai multe proiecte de construcții noi.

Deși există proiecte în care păstrăm unele părți ale clădirilor istorice pentru care există obligații de securitate sau pe care pur și simplu ne pare rău că le demolăm. Așa cum am spus, sunt complet bine cu acest tip de muncă, dacă va apărea un proiect în care vor exista clădiri istorice frumoase și va fi necesar să-i dăm o nouă viață, vom fi fericiți să o facem.

Tocmai ai menționat că lucrezi cu clădiri istorice. În proiectul recent al complexului rezidențial de pe Novoslobodskaya, păstrând în același timp un fragment din fațada originală a clădirii fabricii XIX, reproduceți-l, completând originalul cu o copie. Înțeleg că acest lucru este făcut pentru a face clădirea să arate solidă, nu fragmentată. Și totuși, cartea venețiană condamnă imitarea clădirilor istorice … Nu ar fi fost mai bine să o completăm în forme diferite pentru a nu crea iluzii?

- Sunt de acord cu abordarea generală și ar trebui să încercăm să facem acest lucru. Noi înșine nu ne place teribil de remake. Dar se pare că nu există reguli fără excepții. În cazul Novoslobodskaya, ne-am confruntat cu o alegere foarte dificilă. Situl găzduia un conglomerat de clădiri extrem de ciudat: câteva fragmente ale zidurilor arhitecturii industriale de la sfârșitul secolului al XIX-lea, intercalate abundent cu secțiuni de zid și o masă fără chip de clădiri din epoca sovietică. Existau literalmente doi ziduri și jumătate pe care am vrea să le păstrăm. Mai mult, această jumătate nu se învecina cu ceilalți doi pereți. Și trebuia să facem o clădire separată, cu patru fațade cu drepturi depline, dintre care una și jumătate nu au existat niciodată. Varianta cu inserții de arhitectură modernă între bucăți de ziduri istorice nu ne-a convins deloc și am încercat să prelungim ritmul existent, parcă îl copiem. Mai mult, intenționăm chiar să folosim cărămizi istorice obținute după demontarea zidurilor vechi. O metodă controversată, sunt de acord, dar în acest caz suntem siguri de corectitudinea ei. Cu toate acestea, vom vedea când obiectul este construit.

Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
Жилой дом на ул. Новослободская. Проект, 2016. В процессе строительства © ADM
mărire
mărire

Cât de des participați la competiții? Se pare că se întâmplă mai rar acum. Poate la început te-ai lăsat dus de subiectul concursurilor și apoi te-ai răcit?

- Suntem mai mult decât calmi în legătură cu tema competițiilor. Nu ne-am bazat niciodată pe ele, dar nu le-am negat în principiu. Este doar o modalitate de a primi comenzi. Pot observa doar că momentul competițional nu ne captează și nu aduce o motivație suplimentară. Încercăm să facem atât proiecte competitive, cât și necompetitive, cu aceeași calitate. De fapt, atunci când un client este gata să încheie un contract cu dvs., concentrându-vă pe portofoliul dvs., reputația și oferta comercială, atunci ați câștigat deja o anumită „competiție”. Și, în orice caz, toate lucrările tale ulterioare la proiect ar trebui să demonstreze că nu ai fost ales în zadar.

Puteți adăuga, de asemenea, că participarea la o competiție, chiar și la una plătită, este întotdeauna un risc și orice birou de arhitectură este o afacere în care ar trebui să se străduiască să minimizeze riscurile. Dar uneori suntem bucuroși să participăm la competiții dacă obiectul sau clientul ni se pare interesant și promițător.

Câți oameni lucrează în biroul dvs. și cum este aranjat locul de muncă?

- Nu ne punem sarcina de a face tot mai multe proiecte în același timp. Limitatorul nostru natural este o condiție a participării noastre directe la fiecare dintre ele. Numărul optim de angajați - de la treizeci la cincizeci - este determinat de numărul de proiecte pe care eu și Ekaterina le putem crea fizic. Dacă biroul devine mai mare, atunci contribuția personală la obiecte scade, iar asta nu ne dorim.

Deci tu și Ekaterina controlați personal toate proiectele?

- Nu doar controlăm, dar și compunem. Prima idee, structura compoziției, desenul fațadei, toate planurile de bază - totul vine de la noi și la prima etapă este desenat fizic de noi. Deși delegăm unele sarcini creative unui număr foarte mic de arhitecți care lucrează cu noi de mult timp și cărora le putem încredința acest lucru.

În ce direcție ai vrea să te dezvolți, cu alte cuvinte, te străduiești undeva sau doar exiști?

- Există o singură direcție în care am dori să ne deplasăm - îmbunătățirea constantă a calității arhitecturii. Orice altceva nu ne preocupă cu adevărat gândurile. Nu ne propunem să creștem numărul de birouri sau amploarea facilităților sau să captăm noi piețe. Toate acestea - în primul rând, nu este atât de important pentru noi și, în al doilea rând, cred sincer că toate acestea vin de la sine, dacă pur și simplu faci treaba cu sinceritate și bine.

Recomandat: